گاز هلیوم (هلیُم) یک عنصر شیمیایی بی بو و بی رنگ است که مزه خاصی نداشته و سمی هم نیست.
عنصر هلیوم دمای ذوب و جوش خیلی پایین تری نسبت به باقی عناصر دارد؛ به همین دلیل در دمای اتاق به شکل گاز وجود دارد.
پس از هیدروژن، عنصر هلیوم سبک ترین عنصر شناخته شده است. همینطور در جهان هستی از نظر فراوانی، به عنوان دومین عنصر قرار دارد. زیرا 24 درصد از جرم جهان را هلیوم تشکیل می دهد.
کلمه هلیوم از هلیوس (آفریننده خورشید) سرچشمه می گیرد. هلیوس کلمه ای یونانی است که ژول ژانس ستاره شناس فرانسوی طی فرایند خورشید گرفتگی و دیدن طیف زرد رنگ هلیوم، آن را کشف کرد.

کاربرد گاز هلیوم

گاز هلیوم کاربرد های بسیار زیادی دارد که برای انسان ها حائز اهمیت بالایی است. به همین دلیل باوجود فراوانی آن در هستی، روی زمین کمیاب شده است.
از موارد مصرف گاز هلیوم می توان به استفاده از آن در سرماشناسی اشاره کرد.
قریب به یک چهارم هلیوم مصرفی در همین بخش استفاده می شود. به کمک گاز هلیوم آهن رباهای ابررساناها را خنک می سازند. برای مثال آهن رباهایی که در دستگاه های MRI وجود دارد به کمک گاز هلیوم دمای متعادل پیدا می کنند.
از دیگر موارد مصرف گاز هلیوم استفاده از آن به جای گاز تخلیه کننده در ایجاد فشار است.
گاز هلیوم کاربرد های فراوان دیگری در زمینه های جوشکاری (هوای محافظ)، کشت بلور برای تولید قرص های سیلیسیم، برشکاری و… دارد.
از دیگر موارد مصرف گاز هلیوم می توان به استاده از آن در بالون ها و کشتی های هوایی به عنوان گاز بالا برنده اشاره کرد. در ابعاد کوچک تر هم از گاز هلیوم در پر کردن برخی بادکنک های مقاوم و تزیینات جشن ها و مراسم ها استفاده می کنند.
غواصان برای شنا کردن در عمق های بالا از مخلوط گاز اکسیژن و هلیوم استفاده می کنند. البته اگز این عمق به بالاتر از 150متر برسد، هیدروژن هم به این گاز ها اضافه می شود.
گاز هلیوم به راحتی وارد بافت های عصبی نمی شود و همچنین تنفس را در عمق های بالا آسان تر می سازد. این همان ویژگی خاصی است که غواصان از آن استفاده کرده اند.

آیا گاز هلیوم (هلیم) اشتعال زاست؟ 

از ویژگی های اصلی و پر اهمیت گاز هلیوم غیر قابل اشتعال بودن آن است. هلیوم گاز خنثی و بی اثری است که تحت هیچ شرایطی با باقی عنصرها واکنش نشان نمی دهد. این در حالی است که لازمه تشکیل آتش ترکیب آن با اکسیژن است. ایمنی گاز هلیوم تا اندازه ای بالا است که در حیاتی ترین ابزارها همچون موتور موشک، اسکنرهای ام آر آی و شتاب دهنده های ذره ای به عنوان خنک کننده استفاده می کنند.
همانطور که گفتیم از گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک های مختلف و همینطور بالن های مختلفی که برای تبلیغات استفاده می شود، به کار می برند.
هلیوم جرم اتمی بسیار کمی دارد و به همین دلیل این بادکنک های پرشده با گاز هلیوم (هلیم) به هوا رفته و زیبایی چشمگیری می سازد.
این نوع استفاده از گاز هلیوم شیوه جدیدی از بادکنک آرایی است که در مراسم های مختلفی همچون جشن تولد از آن استفاده می کنند.
بادکنک هلیومی به زیبایی تزیینات جشن ها افزوده و جشن را متفاوت و خاص می سازد.
هیدروژن یکی دیگر از گاز هایی است که همانند هلیوم قابلیت شناور ماندن در هوا را به بادکنک ها می دهد. اما برعکس هلیوم بسیار اشتعال زا است و با یک جرقه کوچک آتش می گیرد.
گاز هیدروژن ارزان تر از هلیوم بوده و به همین دلیل برخی سودجویان در موارد بسیار متعددی به جای هلیوم از آن استفاده می کنند. این کار فاقد استاندارد های ایمنی و سلامت است و می تواند جشن و سور و شادی شما را به عزا مبدل سازد.
به همین دلیل انتخاب فروشگاهی معتبر و اطمینان از خالص بودن گاز درون بادکنک هلیومی بسیار مهم است. در این موارد فریب ارزان قیمت بودن بادکنک هلیومی را نخورید و از یک جای مطمئن اقدام به خرید بادکنک هلیومی نمایید.
سورتایم یکی از برند های خلاق و مطمئن در زمینه ارائه خدمات و وسایل جشن می تواند به شما در کلیه مراحل برگزاری یک جشن باشکوه کمک کند.
با سورتایم از بی نقص بودن جشن خود مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *