تنها میزبان است که می ‌تواند یک مهمانی معمول تکراری را به یک مهمانی به یاد ماندنی و بی نظیر تبدیل کند. بدیهی است که برای میزبانی بی نقص و کامل، تنها پختن غذا های متنوع و خوشمزه کافی نیست.

نکات کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارد که هر میزبان خوبی حتی قبل از این ‌که آشپز خوبی باشد، بایستی نسبت به آن ‌ها آگاهی لازم را داشته باشد. آداب معاشرت راه حل های کارآمدی در این باره پیشنهاد می‌کند که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید.

زمانی که میهمانانتان از راه می رسند برای استقبال از آن ها جلوی درب بروید. برای لبخند زدن اهمیت قائل شوید. اصلا اهمیت ندارد که به چه مقدار به برنامه تان رسیده اید و چقدر از کار هایتان باقی مانده است، اما این تبسم و گشاده رویی از جانب میزبان می تواند از همان ابتدا شادی را به روح میهمانان و مراسم تزریق کند.

سعی کنید یک محلی را برای قرار دادن لوازم میهمانانتان تدارک ببینید. برای مثال اتاق یا کمدی که بتوانند لباس هایشان را در آن قرار دهند. یا حتی می توانید چوب لباسی یا رگال هم برای قرار دادن لباس هایشان در نظز بگیرید.

اگر میهمانان هم دیگر را نمیشناسند، این وظیفه ی میزبان است که آن ها را به هم معرفی کند و با بیان دیالوگ های اشتراک برانگیز باعث شود تا سر صحبت میان میهمانان باز شود. بعد از گذشت مدت کوتاهی که نسبتا آشنایی ها شکل گرفت می توانید با یک عذر خواهی مختصر جمع را ترک کنید و به بقیه کار های باقی مانده تان برسید.

اگر برخی از میهمانانتان زود تر از زمان مقرر رسیدند، از آن ها به گرمی و با صمیمیت استقبال کنید و خوش آمد بگویید. سعی کنید یک نوشیدنی ساده برای آن ها تهیه کنید و سپس با یک عذر خواهی آرام به بقیه کار های انجام نشده تان بپردازید و شک نکنید که میهمانانتان هم شما را  در این موضوع درک می کنند.

اگر مهمان ناخوانده‌ای برای شما رسید یا یکی از مهمانانتان با فردی که انتظار ندارید به مهمانی آمد. خونسردی خودتان را حفظ کنید و شگفت ‌زده ‌شدنتان را نشان ندهید. خوش‌ آمد بگویید و استقبال کنید و برای پذیرایی و آشنایی با دیگران آن‌ ها را کمک کنید.

درباره‌ی قوانین خانه با مهمانانتان رو راست باشید. مثلا راجع به پوشیدن کفش، غذا دادن به حیوان خانگی‌ تان و یا سیگار کشیدن. حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که این قوانین برای همه یکسان باشد و فرقی میان آن ها قائل نشوید.

در این که اتاق نشیمن و پذیرایی باید تمیز و مرتب باشد شکی نیست. اما به سرویس بهداشتی هم توجه کنید. از نظر میهمانان یک سرویس بهداشتی تمیز و معطر هم به همان اندازه و شاید بیشتر حائز اهمیت است. قبل از رسیدن میهمانان دستمال توالت، حوله و مایع دست‌ شویی برای سرویس بهداشتی را چک کنید. سطل‌ ها را هم از قبل خالی بکنید.

فراموش نکنید که شما هم به عنوان میزبان حق دارید خوش بگذرانید و از حضور مهمانانتان لذت ببرید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که باید برای تک تک میهمانانتان وقت بگذارید، با آن‌ها ارتباط بگیرید و به درخواست هایشان توجه کنید. بهتر است چند وقت یک بار گشتی میان جمع بزنید و مطمئن شوید که هیچ یک از مهمانانتان منزوی و در خود فرو رفته نیست.

برای اتفاق ‌های ناگهانی آماده باشید. برای مثال با پیش ‌بینی این ‌که ممکن است غذا یا نوشیدنی بر روی زمین یا میز ریخته شود. چند حوله و دستمال برای پاک کردن آن‌ها از قبل آماده داشته باشید. در صورت بروز این اتفاق هم بهتر است آرام باشید و عذرخواهی مهمانانتان را با مهربانی پذیرا باشید.

در درجه ی اول تمرکز خود را بر روی مهمانانتان بگذارید و نه تمیزکردن ریخت و پاش‌ های میهمانی. رفت‌ و آمد های پی در پی شما در طول میهمانی برای جمع ‌کردن ظروف و تمیز کاری، مهمانانتان را معذب می‌کند.

روز مهمانی ‌تان را به چشم روز امتحان نبینید. آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته باشید. هیچ میهمانی دوست ندارد چهره‌ ی میزبانش را دلواپس و در هم ببیند. فراموش نکنید که قرار است در این روز دیداری با آشنایانتان تازه کنید و اوقات خوشی را با میهمانانتان بگذرانید .

میزبان بارزترین جلوه‌ ی هر میهمانی است. در انتخاب لباس خود دقت کنید. با کلاس و زیبا بپوشید. وقتی ظاهر میزبان نا مرتب و خسته به نظر برسد شوق میهمانان هم برای یک میهمانی مفرح و مهیج از بین می‌ رود.

این امکان وجود دارد که در انتهای میهمانی به افراد آن‌ قدر خوش گذشته باشد که نخواهد منزل شما را به راحتی ترک کند. در این موقعیت با چند روش غیر مستقیم می ‌توانید میهمانی را به پایان برسانید؛ به آرامی شروع به جمع ‌آوری ظروف کنید. پیشنهاد چای یا قهوه بدهید. اگر شمعی روشن است آن را خاموش کنید و یا اگر موسیقی در حال پخش است آن را قطع کنید. حتی می‌توانید پیشنهاد بدهید که از غذا های میهمانی را برایشان پکیج کنید تا با خود ببرند.

4 دیدگاه در “نکات اساسی برای یک میزبانی عالی

  1. ببخشید منبع رو لطف می کنید ؟

    1. soortime-me گفت:

      سلام.
      وقتتون ب خیر.
      منبع ادمین سایت هست.

  2. مهرداد گفت:

    مطالب خیلی جامع و خوبن

    1. soortime-me گفت:

      سلام.
      ممنون.
      نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *